Az ingatlanpiacon jártunk

2015/08/02. - írta: plejadapu

Adtunk, vettünk, tapasztaltunk. Halld meg hát krónikánk!

Csak nővel ne kezdjél! – szólt az atyai intelem. És még megannyi bölcs tanács. Persze bizonyos aforizmákat csak örökletesen viszünk tovább, melyek csupán attól viccesek, hogy azt mondjuk, mit szüleink. Talán innen ered az az erkölcsi elcsúszás, mely mára már jelentősebb mértékű, hiszen a "dogmák" maradtak, a világ változott. Pontosabban mi. Mi változtunk. Már hébe-hóba odafigyelünk döntéseink, tetteink, szavaink következményére, kihatására. Ok-okozat. Amit teszek, az hova vezet. A lakás eladás pont ennek mintájára lett oly sikeres. Nem követtük a mások által kijelölt utat, hanem kicsit értünk attól.

Egy poén csak egyszer poén, így nem a példánk követése a lényeg, hanem a tapasztalataink megosztásával, azok felhasználására adunk lehetőséget.

... és belevágtunk az életünk eseményeink sűrítésébe.

A tervek: lakás eladás, vidéki ház vásárlás, esküvő, meeting a gólyával.

  • Ööööö …. – nyöszörgött kétségbeesetten örökagglegény énem. - No, de azért mégis csak ffiak vagyunk, vagy mi a szösz! Vágjunk hát bele!

 

elado.jpg1. PROJEKT – LAKÁSELADÁS

Miképp is kezdjük hozzá!?  Hogy máshogy:

Hirdessük meg a neten!

  • Fotózás, alaprajzok, szerződések, adatok összegyűjtése, bogarászása, sablon szöveg – ahogy mindenki más is csinálja.
  • Mennyiért adjuk? Nézzünk meg ezt is a neten! Hasonló kaliberűeket keresve közelebb jutunk az igazsághoz, de az otthonterkep.hu vhogy mégis csak könnyebben kezelhető a térképes megjelenítése végett. Belőttük az árát, bár így is pirosak voltunk, azaz a környező átlaghoz képest magas volt a négyzetméterárunk, de egyrészt a környék elég összetett volt, hiszen mind régi kertes, mind régebbi társasházak árai is beleszámolódtak az átlagba. – gondolom. Másrészt a lakás mellé a garázst is társítottuk, ami viszont nem számolódott az alapterületbe.

Ez így nagyjából pikk-pakk meg is volt. No, de hova is tegyük? Hol hirdessünk?

Az ingatlan.com kézenfekvő, hiszen az a legismertebb. Első körben talán csak oda tettük fel, s talán még az OLX-re (Isten nyugosztalja – azt hiszem így szokták mondani).

Feltöltve, kész! No, most aztán hadd tóduljon a lakást vásárló nép!

 

  • ordogszeker.jpgEREDMÉNY 1.0

Az időpont egyeztetések nem okoztak túl sok nehézséget.

Fél év eredménye: néhány telefonos érdeklődő, akik általában ki is jöttek, majd el is tűntek. Kb. hárman. Egyedüli ajánlattevő egy befektető srác volt, aki flegmán, kapásból 15%-os akart lealkudni. Miután hónapok elteltével sem kaptunk ajánlatot, egy kicsit meginogtunk, de aztán mégsem éltünk az általa kínált kihagyható lehetőséggel. Legfőképp a flegmasága miatt, mert hát mégis csak a lakásunk! Hogy gondolja, hogy idejön, s bemond egy ilyen árat?

Belegondolva, végül is a vásárló egy ingatlant vesz, melyben nem képvisel értéket az eladó az adásvétel tárgyához fűződő érzelme. Vásárlóként később mi is megtapasztaltuk, hogy sokszor ezzel próbálnak – önkéntelenül is – hatást gyakorolni, de hát mit lehet ezzel kezdeni!? Igen, vannak érzelmek, de nem a másik otthonát, hanem egy alapanyagot veszünk meg leendő otthonunkhoz. A befektetőkről nem is beszélve.

Szóval egy-két havonta egy-egy érdeklődő.

Számoltunk azzal, hogy nem pik-pak lesz az eladás, de ennél azért többre számítottunk.

Így a kezdeti lendületünk kissé megtört, s az első hónap után már gondolkodtunk is, előfizessünk-e, hogy a képek fent legyenek, vagy hagyjuk csak az alaprajzot, s majd az érdeklődőknek elküldjük mailen a fotókat.

Az ingatlanosok persze jöttek. Bár kértük, hogy ne jöjjenek. Majd kértük, hogy képviselje az irodája felé, hogy ne hívjanak, majd mi jelentkezünk, ha úgy döntünk, igénybe vesszük a szolgáltatásaikat. De jöttek, s minden nemleges válaszra, volt egy „DE”.

flyothews.jpgMinden bizonnyal ezt így tanítják a gyorstalpaló tréningeken. Ha nemet mondanak, mondj egy érvet. Ha arra is nemet mondanak, mondj egy újabb érvet, miért ne mondjanak nemet! Légy levakarhatatlan, mint légy a szélvédőn! (mert hát depesmód!)

Mindenesetre jöttek. Újra és újra.

Persze mind kizárólagosságot akart, azaz mondjuk le minden alternatíváról, s egy cégre, emberre bízzuk a lakásunk eladását. Addig meg várjunk türelemmel.

De még normálisan össze sem tudták foglalni, miből is áll a szolgáltatásuk, amiért érdemes a vételár 3-5%-át nekik adni.

  • Miért jó, ha Önökkel szerződünk?
  • Bekerülnek a nyilvántartásunkba, amit látnak az oldalunkon, s ha vki érdeklődik a környékről, meg tudjuk mutatni.

Ennyi? Mennyire látogatott egy-egy ilyen oldal? Miért egy-egy közvetítő oldal hirdetéseit böngészné bárki is, mikor a hirdetési portálokon ott van az összes iroda, és magánszemély hirdetése? Nem kell fizetnem a képes hirdetésért havi pár ezer forintot, hogy fizethessek a közvetítőnek több százezret?

SZÓVAL MI IS A PLUSZ ÉRTÉK, AMIT EGY INGATLANKÖZVETÍTŐ AD?

Aki már adta el a sajátját, s végigcsinálta az összes velejáró procedúrát, az pontosan tudja, mit segíthet egy ingatlanos.

Kár, hogy ezt csak pont ők nem tudják.

nohelp.jpgNo, de mi úgy döntöttünk, magunk boldogulunk. Legalábbis megpróbáljuk, s ha nem egy, keresünk irodát. Ebben az is megerősített minket, hogy egy jóbarát, ki szintén ingatlanozott, ugyancsak ezt tanácsolta, mondván, hogy ugyanott hirdetnek, ahol mi tennénk, s ha nem megy el, úgyis az árra hivatkoznak, hogy túl magas. Mert hát nekik nem kerül semmibe, max. Egy kicsivel kevesebb lesz a jutalékuk, de legalább lesz, ha elmegy az ingatlan.

Pár eseménytelen hónap elteltével már elkezdtünk kacsingatni közvetítő irodák felé, s hajlottunk arra, hogy megnézzük szerződéstervüket. Tervüket! Mert hát ha ők akarnak jönni, ne kész szerződést dugjanak az orrom alá, nulla beleszólással! Százezres tételnél már ne gondolkodjunk sablonban! Ha vmi nem tetszik, változtassunk rajta!

Végül is nem írtuk alá.

Elégedetlenek voltunk mind az eredménnyel, mind a kínálkozó közvetítői kínálattal.

HA VÁLTOZÁST AKARSZ, VÁLTOZTASS! – Szeretem e mottómat. (depeses megfelője)

Nézzük, mit lehet tenni!

 

  • funny.jpg JÓPOFÁSÍTSUK A HIRDETÉST! TEGYÜK EGYEDIVÉ!

Mert hát miért ne!? Egy a sok közül mégis csak egy a sok közül, ellenben ha kicsit arrébb lépünk, s mutatunk vmi újat ... No, persze nem a comic sans betűtípusra gondolok!

Megmosolyogtatom a kisfeleségem! – szólt a kezdőgondolat, de alapvetően érdemes volna több hasznos adatot applikálni, és a sablontól eltérő szöveget fűzni a hirdetéshez, hogy mégse csak egy hirdetés legyen a millióból.

Hogy miképp?

  1. 1. LÉPÉS – KÉPEK JÓPOFÁSÍTÁSA

Van élet a photoshopon túl! Ott van pl. a Gimp, mely ingyenes, s ugyanúgy lehet vele bohóckodni. Persze ehhez alapanyag is kell, melyeken nem 5 sötét négyzetcentiméter van, s nem a szárító, vagy épp a vasalódeszka.

Szóval csinálj jó képeket, s dobd fel valami egyedi, játékos dologgal, mely ösztönzi az embert, hogy megnézze őket, majd beszéljen róla másoknak! Lájkolja, megossza, elküldje, imádja, hogy aztán eljusson ahhoz, ki megveszi.

  1.  2. LÉPÉS – SABLONMENTES SZÖVEGEZÉS

Oh, mennyien rácsodálkoznak az egyediségre, ám mégis kevesen merik meglépni, mikor adott a lehetőség. Annyira megszoktuk a tömegek által kitaposott út korlátait, hogy el sem tudjuk képzelni az azon túli világot. Pedig mi történik, ha szabadjára engedjük gondolatainkat, ha megmutatjuk valódi énünk? Max. lehurrognak, kifütyülnek, de ha nem teszünk más kárára, legfeljebb besülünk.

Miért akarunk mindig menőnek tűnni!? Az élet tapasztalás, s néha nem árt, ha megtapasztaljuk magunkat bénapöcsként is. Nem kell mindent túl komolyan venni! Ez csak az élet!

Szóval, ha vki vásárolna, a 42. hirdetés után már nem is olvassa a szöveget, hisz mindegyik csak bla-bla-bla. Elegendőek a számok, s a képek.

  1.  3. LÉPÉS – HASZNOS ADATOK

Mik ezek az adatok? Ha kitöltöd az űrlapot, milyen plusz infót lehet még hozzáfűzni?

Vedd fel a telefont, fogadj érdeklődőt, s gyűjtsd össze! Ha Te is keresel, gondold át, mire is vagy kíváncsi egy-egy hirdetés kapcsán!

No, mindezt!

Milyen a környék? Milyen vásárlási, szórakozási lehetőségek vannak a környéken? Milyen a közlekedés, a biztonság? Mekkorák a helyiségek? Hol mi fér el? stb. stb.

  • A HIRDETÉS FELÚJÍTVA 

Miképp is néz ki a végeredmény? Miután elkelt a lakás, így levettük a hirdetést. Ám miután egy ismerős kérte, hogy neki is csináljak ilyet, így egy hasonló kaliberűt tudok mutatni, miképp is nézett ki a hirdetésünk.

Az otthontérkép nem véletlen választás volt ám! Olvastam róluk a neten, így jutott el hozzám, hogy léteznek. Felkerestem az oldalukat, s elég hasznosnak tűnt a grafikus megjelenítés, s nem utolsósorban láttam, hogy az urbanista blogon rendszeresen kiemelik a szóra érdemes hirdetéseket, amit még az Index is átvesz. A célom ez is volt: bekerülni a kiemelésekbe.

És bekerültünk!

index.jpg

  • success.jpgEREDMÉNY 2.0

Sikerült!

Az urbanista írt róla, s az indexeseknek is olyannyira tetszhetett, hogy kirakták a főoldalukra. Nem tudnám azt mondani, hogy nem töltött el jó érzéssel. Kiléptem a korlátok közül, végre nem szóltak meg érte, s bejött! Nem tagadom, büszkeség töltött el, bár azért a lelkem talán még nem kárhozott el.

Hogy mi volt az eredménye? Hol is kezdjem?

  • Nem csörgött egész nap a telefon.
  • Nem tódultak az érdeklődők. Talán csak újabb három ember jött ki megnézni. Igaz, ők két nap alatt.
  • És még a kommentelők is fikáztak kissé.
  • Viszont a hirdetés megtekintésének száma kissé megugrott. Az érzékeltetés kedvéért: Kaptunk korábban egy ajánlatot az egyik viszonylag ismertebb ingatlanközvetítő cégtől, melyben mellettük szóló érvként említették az oldaluk évi százezres látogatását.
  • Mi egy hét alatt értük el ennek a felét. Egyetlen hirdetéssel!

Természetesen ehhez kellett az otthonterkep.hu, melyről szemezgetett az urbanista blog írója, amit átvett index.hu. Amihez persze kellett egy hirdetés. J

Mindenesetre ezúton is köszönjük közreműködésüket! Sőt mindenki közreműködését köszönjük, aki megnézte, elolvasta, lájkolta, megosztotta, beszélt róla! KÖSZÖNJÜK!

  •  Ja, és a legfontosabb! Az újabb három érdeklődő között ott volt az a lány, ki megvette a lakást.

Tehát feldobtam a hirdetést, s kitettem csütörtökön. A következő hétfőn írt róla az urbanista, másnap átvette az index, s még ugyanezen a napon bejelentkezett a vásárló, aki harmadnap ki is jelentette, hogy márpedig kell neki a lakás.

Mint mesélte, a barátaitól kapta a linket, hogy megtalálja-e az elrejtett figurákat, de az ő figyelmét nem kötötte le, mert beleszeretett a lakásba.

Szóval elment.

Hogy álltunk a kereséssel? Nagyjából sehogy, mondván: előbb adjuk el a lakást, s majd azt követően nézelődjünk. Találni, venni egyszerűbb lesz. – gondoltuk. Ezzel szemben …

 

buyhome.jpg2. PROJEKT – HÁZVÁSÁRLÁS

Ismét a kérdés: Miképp kezdjünk neki?

  • ELŐSZÖR IS FOGALMAZZUK MEG, MILYEN PARAMÉTEREKKEL RENDELKEZZEN AZ ÚJ OTTHONUNK, HOGY MÉGIS TUDJUK, MIT IS KERESÜNk!

Persze azért mérjük le a takarónk hosszát!

Ha túl szűkre szabjuk a mezsgyét, nehéz lesz megtalálni az igazit! Ha túl szélesre, akkor pedig nem győzzük majd kezelni a szóba kerülő hirdetések mennyiségét.

Kikérhetjük mások véleményét is egyes paraméterek kapcsán (pl. építőanyag, nyílászárók, elhelyezkedés, környék, stb.), de mint minden véleményben, az elhangzottakban nem csak érdemi tények, hanem szubjektív ellenérzések, és előítéletek is lesznek. Ezeket kezeljük a helyükön!

Mint ahogy például számomra csak a csoki-vanília létezik fagyiként, az nem azt jelenti, hogy a többit nem érdemes másnak megkóstolnia. Persze a többi szar, de másnak mégis ízlik.

A legfontosabb meghatározandó paraméterek:

  • HOL – földrajzilag milyen körben, a családtól, a munkahelytől legfeljebb milyen távolságra vagyunk hajlandóak költözni?

Az autós közlekedést illetően a google maps igen hasznos segítség lehet. Ha például a munkahelytől definiáljuk a maximális távolságot, az induló állomást egérrel folyamatosan arrébb tudjuk húzni, miközben láthatjuk a távolságot km-ben, s időben egyaránt.

Jelentős segítség, hogy most már a közlekedési helyzettel is tud számolni az alkalmazás, így akár a munkába járás időpontjában is tudjuk csekkolni, mire is számíthatunk a jövőben. Ennek segítségével könnyen meg tudjuk határozni a kört, melyben keresgélünk.

Ajánlott a későbbiekben, a szűkített körben megnézni az egyes településeket érintő területrendezési, közlekedésfejlesztési terveket, ha hosszabb távra keresünk otthont.

No, persze szép terveket sokfelé találni: autópálya terv 2005-ben, vs. valóság 2015-ben.

  • MENNYIÉRT – Persze ehhez társul is a kérdés, hogy mit mennyiért? Célszerűbb úgy fogalmazni, hogy mennyit akarsz rákölteni az új otthonod megteremtésére? Ebben benne van a vásárlás, a járulékos költségek, melyekkel érdemes előre tisztában lenni (ügyvéd, adó, átírás, stb), s nem utolsó sorban a felújítás/átalakítás.

Minden ház/lakás más, más tulajdonságokkal rendelkezik, más állapotban van, más feladatok várnak Rád, hogy megteremthesd bennük az otthonod. Az árat így érdemes kiegészíteni egy „még ráfordítandó összeg” mezővel.

  • EGYÉB PARAMÉTEREK – alapterület, szobák száma, fűtés, és a többi szokásos tétel, melyekre most nem térek ki. Az űrlapokon szerepel. No, meg az egy dolog, hogy mi áll a hirdetésben … Na, de erre pedig később visszatérek!

 

  • search.jpgHA TEHÁT MEGVAN, HOGY MIT KERESÜNK, NÉZZÜK HOL ÉRDEMES KERESGÉLNI!
    • Újsághirdetés? – a mai technokrata világban nem feltétlenül passzol mindenkihez a nyomtatott sajtó böngészése, s onnan nehézkesebb is az adatkezelés (mondja ezt egy informatikus).
    • Ingatlanközvetítő irodák? – ha nagyobb földrajzi térség is szóba jöhet, vagy épp a jelenlegi tartózkodási helyünktől távolabb keresgélünk nem túl ideális megoldás. Bár tény, hogy ez előítélet a részemről. Mindenesetre az ingatlaniroda egyik munkatársa ajánlj egy másikat, aki illetékes azon a területen történet nem jött be.

Persze még sokat fel lehetne sorolni, de inkább nézzük az általunk alkalmazottakat:

    • Írjuk össze a paramétereket, s osszuk meg ismerőseinkkel! A sima szöveg bedobva a facebookra, átdobva mailben,  könnyen elvész. Érdemes egy képes összefoglalót kreálni. Pl. ilyet.

Ezt könnyű átdobni, kirakni, megfuttatni az ismerősök között, s nekik talán könnyebb is visszakeresniük, kezelniük.

    • A legkézenfekvőbb pedig természetesen az ingatlan hirdetési oldalak. Számtalan van a piacon, s közülük sokat meg is tekintettem, de csak hármat találtam igazán jónak.

Az egyik az olx.hu volt. (in memoriam)

A másik kettő az ingatlan.com, ill. az ingatlanbazar.hu. Persze más oldalakat is szkenneltem, de ezek voltak a legmegfelelőbbek.

A legfontosabb érvek:

  1. Az árakat szabadon beállíthatom, s nem korlátoz előre definiált, sávos beosztás.
  2. Egyszerre több területet is fel tudok venni, s nem kell külön-külön keresgélnem pl. megyénként, településenként.
  3. Egyszerre több tételt is ki tudok jelölni az egyéb keresési paramétereknél (pl. ingatlan állapota).
  4. Kellően keresett az oldal, érdemi mennyiségű hirdetés van rajta, azaz ha valaki hirdet, ide is feltölti a hirdetését.
  5. A keresés beállítása után az oldalt elmentve az URL-ben megmaradnak a paraméterek, így nem kell minden egyes alkalommal beállítani, s ha az ember tudja, mit nézett meg utoljára, akkor könnyen áttekintheti az újonnan érkezett hirdetéseket.

Ez utóbbiba persze bezavarnak a fizetett (szponzorált) hirdetések, de napi szinten keresgélve kialakul a rutin, hogy tudjuk, meddig érdemes lapozgatni.

Ezek a paraméterek nagyon hasznosak a hirdetések folyamatos nyomon követéséhez.

Az egyéb keresési paraméterek közül még sok fontos van, de azokat általában hozzák is az üzemeltetők. 

 

  • you.jpg MIKÉPP DÖNTSÜK EL, MELYIK HIRDETÉS SZÓL NEKÜNK?

Mint azt korábban említettem, ha túl szűkre szabjuk a mezsgyét alig találunk érdemi találatot, vagy épp a hiányosan meghirdetett „igazi jelöltről” csúszhatunk le.

Ha túl széles a keresési sáv, akkor pedig nagyon nehéz lesz szelektálni a sok potenciális hirdetés közül.

Lőjük be tehát pontosan, mit is keresünk, s tartsunk magunkat következetesen hozzá! Ha valamit többször is elvetettünk, kizártunk, csak rövid idejű megalkuvással fogunk szemet hunyni felette, nem érdemes visszakozni. Kivéve, ha kénytelenekké válunk.

Hasznos lehet nyilvántartást készíteni az érdemi hirdetésekről. Főképp, ha sok van belőle.

Hasznos, mert:

  • Fel tudjuk jegyezni a telefonon, személyesen megismert további információkat, ill. a képeket, benyomásunkat, melyikkel hogy állunk, stb.
  • Priorizálni tudjuk, s szelektáláskor egyben látunk minden infót.
  • Nem kell keresgélni a hirdetést, a telefonszámot, képeket.
  • Amit kizártunk, vagy aminek épp további esélyt adtunk, vissza tudjuk keresni, miért is döntöttünk úgy, ahogy.

 

Az említett további hasznos információk:

  • Mikor építették a házat, ill. milyen építőanyagból, milyen vastag falakkal, van-e szigetelés, s ha igen, hol, milyen?

Az anyag hiánya megmutatkozik a fűtésköltségben.

Amit nyaralónak építettek, azt nyárra tervezték, hiába is téliesítették.

A vályog tud jó lenni – állítólag, de azért legtöbbször nem az. Főleg, ha nem szakszerűen építették, amit azért nem egyszerű megállapítani. Lehet, hogy eddig nem ázott fel, de hogy mit hoz a jövő … !? Eddig csak negatív tapasztalatokat hallottunk róla.

Az építés éve is sokatmondó lehet „vájt fülűek” számára. Mikor komolyabban vették az építkezést, akkor nem spóroltak. Amikor pedig még nem számított a fűtési költség, amikor még a 30 fok számított hőségnek, akkor nem ügyeltek az alaposságra. Amikor pedig számított a beruházási költség, akkor pedig már keresték a spórolás lehetőségét. És ez mind hosszútávon mutatkozik meg. Ne mi fizessük meg ennek az árát!

  • Vidéki keresgélés esetén érdemes az ingatlan besorolását is előre kideríteni! Például a külterületi ingatlanok átírása körülményesebb, elhúzódó folyamat, miután elővásárlási joga van igen sok szervezetnek. Ez egy tavalyi földtörvény módosítás eredménye. Hiába legyintenek rá az ingatlanosok, a végleges átírás elhúzódhat, sőt elakadhat, ahonnan nem könnyű visszagöngyölíteni mindent. Információk szerint ilyenre még nem volt példa, de aki gördülékeny adás-vételt szeretne, az inkább belterületen keresgéljen.

Arról nem is beszélve, hogy nem minden típusú besoroláshoz adnak hitelt, támogatást.

  • Közművek – Nem újdonság, de azért érdemes megnézni, mennyit költöttek rezsire az elmúlt min. egy évben. Segíthet előre tájékozódni, mire számítsunk mind a rezsi, mind felújítás kapcsán. Mennyit kell várhatóan fizetni, ill. milyen egységárakkal kell számolni? Kertes ház esetén van-e kút, s ha nincs, van-e locsolási kedvezmény?

No, meg persze ki is derül, milyen közművek állnak egyáltalán rendelkezésre.

Vidéken sok helyen nincs gáz, nincs csatorna, sőt egyes helyeken még vezetékes víz sincs. A mai világban az internet lehetőségét sem árt előre megismerni, mert bizony még például Budapesten is van olyan hely, hova nem tudnak vezetékes netet biztosítani. Talán abszurdnak tűnik, de a mobil térerőt is érdemes ellenőrizni egy személyes látogatás alkalmával, mert azért nem lehet kizárni, mint megvizsgálandó tényezőt. XXI. században élünk, de még vannak olyan helyek (a főváros közelségében is), hol szabad ég alatt alig, házban pedig egyáltalán nem használható egyes szolgáltató hálózata.

  • Környék – Ez több tényezős dolog, amit hirdetésben nem igazán lehet rögzíteni, s kevésbé ideális helyzetben nem is tenné a hirdető, így ezt mindenképpen nekünk, mint vásárlónak kell feltérképeznünk.
    • Hol, milyen boltok vannak, melyek szóba jöhetnek számunkra a napi vásárláshoz?
    • Hol, milyen szórakozási, kikapcsolódási lehetőség van?
    • Ha esetleg munkát is váltanánk, milyen potenciális lehetőségek vannak?
    • Milyen az út minősége, mire lehet számítani rossz idő esetén?
    • Milyen tömegközlekedési lehetőségek vannak? Milyen messze vannak a megállók? Milyen időközönként járnak, ill. mennyi idő alatt lehet eljutni munkahelyre / iskolába / egyéb célállomásra?
    • Milyenek a szomszéd emberek/házak, a szomszéd utca, a környék? Mennyire hat barátságosnak, biztonságosnak?
    • Nagyon hasznos szóba elegyedni a környékbeliekkel! Olyan információkhoz lehet jutni, mely nagyban segíthetnek az ingatlan megismerésében, megítélésében. Megtudhatjuk milyen a környék máskor, milyen hatékony az önkormányzat, mi volt az ingatlan előélete, szeretnek-e ott élni, s miért, ill. miért nem, stb. Egy-egy ilyen beszélgetéssel magukat a környékbelieket is felmérhetjük. Ezért is érdemes a leendő szomszéddal kezdeni!
    • Milyen a környék máskor? – ez egy nagyon fontos kérdés! Ingatlanos biztos akkor fog odavinni, mikor nyugis. No, de ha megveszed, akkor éjjel-nappal ott leszel! Érdemes kideríteni, milyen este, vagy van-e bármiféle rendszeres zajforrás, esetleg környezet szennyező tevékenység.
    • A környezet szennyezés is érdemel egy külön bekezdést. Nézzünk körül, milyen üzemek, gyárak vannak a környéken! Nézzük meg őket munkaidőben, de kérdezzük meg a környékbelieket, milyen éjszaka!
    • A „környék biztonsága” témakörhöz konkrétan a rendőrség statisztikai osztályától kértem információt, kik készséggel egy nagyon érdekes, statisztikai oldalukat ajánlották:

crime.jpgBŰNÜGYI PONTTÉRKÉP

Igaz, java alapú, amit a chrome már be sem hoz (mondván: „A biztonságosabb, gyorsabb és stabilabb Chrome-böngészési élmény érdekében a Chrome 42 verziójával befejezzük az NPAPI beépülő modulok támogatását.”), s a firefox is csak biztonsági figyelmeztetéssel nyitja meg.

Mindesetre az oldalon tájékozódhatunk az elmúlt egy év rendőrségi ügyeiről (betörés, lopás, garázdaság, stb.). Mindezt utca szinten, térképen jelölve, mely segítségével konkrét adatok alapján tudjuk megítélni a meghirdetett ingatlan környékének biztonságát.

  • Nézzük meg, milyen az önkormányzat! Látogassunk el a weboldalukra, s nézzük meg, mikkel foglalkoznak, milyen terveik vannak a jövőt illetően!
  • S végül a jövő. Nézzük mindezt a jövőre vetítve, hogy mire számíthatunk, ill. a jövőbeli terveinknek mennyire lesz megfelelő! Például, ha később gyermeket szeretnénk vállalni, vagy már vannak, s az ő jövőjüket mennyire szolgálja.

 

  • home-visitor-788781.jpgSZEMÉLYES MEGTEKINTÉS

Csak az arra érdemeseket nézzük meg! Ha túl engedékenyek vagyunk, idővel belefáradhatunk a sok járkálásba, nézegetésbe. Elveszíthetjük a fonalat, lendületünket, lelkesedésünket. Bár az elején talán nem árt néhány „gyakorló” kört tenni, hogy ráálljunk a témára, hogy ráérezzünk, mit érdemes nézni, kérdezni, felmérni. Ezért is érdemes olyannal kezdeni, ami kevésbé tűnik jónak. A megtekintések alkalmával pedig jegyzeteljünk, különben el fogjuk felejteni, hol mit láttunk, hogy egy-egy ingatlan esetében mi volt a szimpatikus, s mi nem tetszett!

Készítsünk saját fotókat! Általában a tulajnak nincs kifogása ellene, de fogadjuk el, mégis.

A saját fotókkal könnyebb visszaidézni a tapasztaltakat, s azokat, amik nem látszanak a hirdetésben.

Ne feledd el felmérni a hőszigetelést! Nézd meg, milyen vastagok a falak, van-e szigetelés, milyen állapotúak a nyílászárók, de azt is érdemes figyelni, hogy milyen tájolású ház! 

 

  • choice.jpg A DÖNTÉS

 Legelőször is tájékozódj széles körben!

  • Nézd meg, hogy az adott környéken milyen lakásokat/házakat mennyiért találni!
  • Vidd magaddal tapasztaltabb családtagod, barátod, s kérd ki a véleményét! Sokszor egy-egy kívülálló olyat is észrevehet, ami felett Te átsiklottál.
  • Lehetőség szerint vigyél magaddal szakembert, aki szakértői szemmel is fel tudja mérni az ingatlan állapotát, s ha felújítást is tervezel, meg tudja ítélni, hogy az kb. milyen költséggel is járna!
  • Összegezd az összes adatot, információt, impulzust, s viszonyítsd az igényeidhez, elképzeléseidhez, terveidhez!
  • Végül, de közel sem utolsó sorban, adj teret érzéseidnek! Figyeld meg, melyik ház milyen hatással volt rád, melyik lopta be magát a szívedbe, ill. melyikkel szemben voltak rossz érzéseid! Hiába klappol minden, hiába szól az ész, a logika valami mellett, ha a szíved másfelé húz. Ha az otthonodról van szó, annak olyannak is kell lennie, ahol jól érzed magad!
  • Az alkudozást mindennek fényében tedd! Ha valamelyik nem igazán jön be, de sikerül lealkudni az árából, lehet, hogy jó vételt csinálsz, de nem feltétlenül kerülsz az eredeti célkitűzésedhez közelebb. Ha pedig az „igazi” árából akarsz lefaragni, óvatosan a lelkesedéssel!

 

A TAPASZTALTAK

Ide aztán bőven van mit írni! Természetesen az alábbiak kizárólag a mi tapasztalatainkról szólnak.

  1. A MEGTEKINTÉSEK

vsreal.jpgHIRDETÉS KONTRA VALÓSÁG

  • A képek talán sosem adták vissza a valóságot. Nem emlékszem olyanra, mikor ugyanazt a pozitív érzést váltotta volna ki a valós látvány, mint a képek. Szinte mindig sokkal rosszabbal találkoztunk, mint amit a fotók alapján vártunk.

Vagy évekkel korábban készültek a képek, vagy gondosan ügyeltek a problémás részek kihagyására, elhomályosítására. Azaz a gázos lakásoknál a rosszabb minőségű képek jobbak.

No, de mire is jó? Hogy több érdeklődő legyen, megnyugtatásunkra, s inkább személyesen csalódjanak, de elmondhassuk, voltak érdeklődők?

Vásárlóként egy idő után kiábrándító tud lenni, hogy mindig csalódni kell. Néha konkrétan lesújtó, s nyomasztó a valóság a hirdetés fényében. Látsz egy tetszetős házat, kimész, s találkozol egy nehéz helyzetbe kerülő család leamortizált otthonával, aminek kapcsán persze van benned együttérzés is, de az ingatlanvásárlás nem az empátiáról szól.

Tanulság: Alaposan nézd meg a képeket, s próbáld meg meglátni azt, amire csak következtetni lehet az apró jelekből!

  • Az adatokkal is tudnak ám bűvészkedni! Vác külterületéről hirdettek egy 100 m2-es, 3 szobás házat, mely még csak 50 m2-es és 1 szobás volt, de a hirdető a potenciált írta bele. Persze az árában ez nem szerepelt. Ezt ingatlanközvetítő cég is hirdette, ugyanúgy fals adatokkal, még azután is, miután kifogásoltam, hogy emiatt tettem meg 80 km-t. Még csak telefonban sem tájékoztattak, hogy ne arra számítsak, mint ami le van írva.

 

szonyegala.jpgAMIRŐL NEM SZÓL A FÁMA

Ha valami nincs lefényképezve, annak oka van.

  • A közvetítők nem mindig szeretnek külső fotót felrakni, nehogy megkeresd/megtaláld a hirdetett házat magadtól, megkerülve őket. Érthető, hiszen akkor jussuk sincs. Mindenesetre, ha tudsz, szerezz be előre külső fotót, mielőtt feleslegesen kimész! Sokatmondó, fontos tényező, miképp is néz ki a ház kívülről.
  • Ha van külső fotó, s látszik, hogy nincs befejezve a ház, akkor csak óvatosan! A hiányosságokat belső képeken nem mutatják. Ezek általában egyrészt költségigényes tételek, másrészt, ha nincs befejezve, akkor nincs is használatban, tehát nincs fűtve, azaz csupa penész. Nem egyszer volt rá példa, hogy ügyeltem rá, ne vegyek túl mély lélegzetet. Hasonló helyzetre kell számítani bank által elvitt ingatlan esetében is, amikor már nincs miért ügyelnie a korábbi tulajnak a ház állapotára.
  • Banki ingatlan tapasztalás. Képeken nem mutatták, csak telefonban említették, hogy repedés van a falon, amit szakemberrel majd megvizsgáltatnak. Mire lehet ilyenkor gondolni, ha amúgy szimpatikusnak tűnik minden!? Megnéztük. Életemben nem láttam még olyan repedéseket. Mintha a ház padlója behorpadt volna, s a válaszfalak a levegőben lógnának. Konkrétan át lehetett látni a réseken a másik helyiségbe. Pedig milyen jó kis ház lett volna!
  • Találkoztam nagyon kis pompás, barátságos, fafaragásokkal díszített házzal, ami mind a képeken, mind az árában igen vonzónak tűnt. Még akkor is, ha az eredetileg kijelölt körön kissé kívül esett.

Az egyetlen olyan hely volt, hol nem szálltam ki az autóból, inkább továbbmentem. Tisztában voltam vele, hogy nem volt korrekt a részemről, de a döbbenettől nem tudtam volna mit mondani. Nem tudtam mást tenni. A környék … Fel kellett volna figyelnem a képeken a biztonsági kamerákra, hogy például a tetőn négy is van.

  • Nézz fel a padlásra! Azaz lehetőleg világosban menj, hogy lásd, mennyi fény szűrődik be, mennyire zárt a tetőtér! Szigetelés, ill. szerkezeti problémákat is fel tudsz így fedezni, amivel aztán nem utólag kell majd számolnod. Ilyen szempontból a mennyezetet is érdemes figyelni! Van-e ázás nyom, van-e penész, vagy esetleg azokat eltüntető frissebb festés.
  • Extrém, de azért nézz rá a mérőórákra, rendben vannak-e! Találkoztunk olyannal is, hol elmondás szerint gázzal fűtöttek, de se gázóra, se kapcsolódás a bejövő és a telken belüli gázvezeték között, mégis meleg a fűtőtest. Mikor rákérdeztünk, akkor rájöttek, hogy árammal fűtenek. Mikor pedig meg akartuk nézni a szennyvíz bekötést, a tulaj elment lapátért, akit azóta sem láttunk.
  • Sóskúton, Tárnokon találtunk egy-két szimpatikus házat, ami újabb hiányosságot hozott elő a hirdetések esetében: nem lehet média file-t csatolni. Nincs tájékozódási lehetőség pl. a környezeti hangokról. Főleg Sóskútra jellemző, hogy nagyon odahallatszik az autópálya moraja. Szép a panoráma, de zavaró az állandó zúgás. A tulaj persze „nem hallotta”, ill. vmi ideiglenes munkáról beszélt, de egyértelmű volt, hogy a domborzat visszaveri, ill. erősíti a zajt.
  • Belmagasság. Bizony nincs szabvány a gyakorlatban. Veresegyházán találkoztunk mesebeli környéken álló barátságos házikóval, amelynek padlásterét bizonyára saját kezűleg építhették be, s hogy odafent elegendő hely legyen, az alsó szint belmagasságából vettek el. 210 cm!?
  • Na, igen. Szaki kivitelezés. Már azért a hirdetésekben is találkozni olyan képekkel, melyeken megmutatkoznak az egyedi, kevésbé szakszerű megoldások. Ám sajnos ezekkel néha csak élőben találkozhat az ember. A beépített padlástérbe vezető lépcső tipikusan ilyen. Volt ahol létrának megfelelő meredekséggel bírt, máshol simán fejbeverős volt (tulaj szerint meg lehet szokni kategória), míg megint máshol vmi igen hajlékony fából rakták össze. De találkoztunk már a nappalit kettészelő lépcsőfokkal, hol az áthelyezett mosogatóhoz még vizet sem vezettek el. Vagy épp olyan házzal, hol minden felfedezhető rést purhabbal kezeltek (konyhaszekrény hátoldala, bejövő tv kábel, kilincs hiányos wc ablak, stb) – végül is minden lyukba belefér.

Volt szerencsénk olyanhoz is, melyben egy légtér volt a felső szoba, a földszinti nappali, s a pince a kazánnal együtt, amit hatóság minden bizonnyal nem sokszor látott.

  • Találkoztunk olyan házzal is, hol ugyan cuki megoldás volt, de azért a tetőtéri, utólag beépített szobába egy félajtónyi lyukon lehetett bemászni, ahova öröm lehetett volna beapplikálni bárminemű bútort.

 

  1. hirdeto.jpgA HIRDETŐK

A többség talán mondhatni egész normális, jófej volt, s tájékoztatott előre azokról a tételekről, melyek problémásak lehetnek, hogy feleslegesen mégse raboljuk egymás idejét. Pl. ha nem volt víz, vagy nagyon gáz volt a házhoz vezető út, de azért voltak furcsa esetek:

  • Dunavarsányban volt egy ház, melyhez megadott számon, mintha két különböző személy fogadta volna a hívásokat. Az egyik igen kedves, barátságos, a másik meg frusztrált, amiért senki nem akarja megvenni a házát, s mindenki csak nézegeti azt. Így elvárta, hogy mindenképp igazodjunk az ő általa kijelölt időponthoz, mondván, ha komolyan érdeklődünk, akkor meg kell, hogy oldjuk, s amúgy is csak akkor menjünk, ha meg is akarjuk vásárolni a házat, s mindezt olyan hangnemben, ami által az ember inkább kihagyja a lehetőséget.

Azért megnéztük. Kár volt. Unalmas volt a környék, a ház belülről szép ugyan, de semmi, ami megfogott volna. Igaz a falak legipszkartonozásának nagyszerű mivoltát nem tudták átadni.

  • Unalmas házat Őrbottyánban is találtunk. Szerkezetileg rendben volt, szép helyen, nagy telekkel, de az elrendezésben semmi apropó nem volt. Középen amerikai konyhás nappali, három sarokban kb. egyforma szoba, a negyedikben fürdőszoba.
  • Az erdőkertesi hiányzó gázóra után lapátért elmenő, majd vissza sem jövő emberről már tettem említést. A leghúzósabbak ők voltak.
  • Az egyik őrbottyáni ház hirdetőjéről már sejthettük volna, hogy vmi nem kerek, miután érthetetlen módon próbálta elmagyarázni, merre is kell mennünk. Majd miután megérkeztünk, még várni kellett rá, míg a barátnőjénél megissza az utolsó korty kávéját, megeszi az utolsó falat sütijét. Inkább elmentünk érte egy végtelen hosszú utcába, hova nem adott meg házszámot. Ugyanez a versenyző volt az is, ki elképzelése szerint mi kifizetjük a teljes vételárat, majd fél év múlva beköltözhetünk. Ő addig megveszi az új házát, felújítja, beköltözik, s azt követően jöhetünk mi.
  • Egy másik esetben pedig megörökölhettük volna a telekhatár vitát, melyben a kerítést kellett volna arrébb rakatni a szomszéd kárára, mondván nincs rendezve az adásvétel. Persze nyugtattak, hogy jogilag minden rendben, de kinek hiányzik ilyennel kezdeni!?

Érdekes megállapítás, miután sok ilyen esettel találkoztunk, hogy sok szülő felépítette, kibővítette házát, hogy majd a gyermekei is ott éljenek, ha már nagyok lesznek. Nem tudom, ez bejött-e bárkinek is, de az ilyen házak méretükből adódóan kevésbé keresettek, hiszen nehéz kitölteni őket, főleg kifűteni. Bizony a gyermekek nem feltétlenül akarnak a szülőkkel együtt élni, kis kommunában. De volt idő, mikor hittek ebben. Na, most ők szenvednek a fenntartással, ill. az eladással.

 

  1.  kozvetito.jpgA KÖZVETÍTŐK

Nem is értem őket. Persze ez nem igaz, csak ugyebár igazán jól megjelenik az általános mentalitásunk a munkájukban. Természetesen tisztelet a kivételnek. Mindenesetre a legtöbbjükön érződik, hogy csak vmi bevételszerzési lehetőséget keresve kötött ki az ingatlanozásnál, s a szíve-lelke azért másfelé jár. Mint sok mást, e szakmát is csomagban árulják, mert hát erre van igény. Csináld ezt, mond azt, s általában ennyiben ki is merül a tréning.

A gondolkodj, elemezz, értékelj, s cselekedj ennek fényében lépéssorozat pedig már sci-fi.

  • Mint említettem, nem tudják oly módon megfogalmazni a szolgáltatásuk által adott plusz értéket, melyért az ember szívesen kifizetné a vételár 2,3,4,5 százalékát.

Pedig meg lehetne fogalmazni. Aki árult már házat, talán ő is össze tudná foglalni, miért is jó a közvetítő. Aki ezzel foglalkozik, miért nem tudja összerakni!?

  • Még a „legnagyobbak” között is vannak értékesítők, kik hangján hallani, hogy nem ugranak a vásárlóért, inkább bizonyítsa ő a vételi szándékát azzal, hogy többször keresi az ingatlanost. Nem tudom, hogy mindenkire így reagálnak, vagy hang alapján mérik fel, kit kell komolyan venni. Lehet, hogy ennyire jól élnek, s lehet, hogy az érdeklődők közül sokan tényleg csak nézelődnek, ami unalmas lehet. Mindenesetre mi komolyan kerestünk, amihez csak nagyon ritkán találtunk partnert. 
  • Maglód-Gyömrő, ill. Szigethalom-Dunavarsány körzetben találkoztam olyan ingatlanosokkal, akik alapból éreztették velünk, hogy kis csórók vagyunk a mi kis „szaros” pénzünkkel. Az ő térségük ennél drágább, ill. az elképzeléseink és a belőtt összeghatár nincs egyensúlyban, s nem fogunk találni házat. Szánjunk rá többet!

Na, az ilyennél érdemes hirdetni, aki alapból lenézi azt, aki a házadért fizetne! Vásárlóként persze nem érdemes bedőlni az ilyennek. Ha van időd keresgélni a neten, rengetegen hirdetést találsz, ami az igényeidnek megfelel, és sokan várják, hogy végre eladják a házukat, hogy jöjjön valaki, aki megveszi, és bizony értékelik azt.

Ha ebben nem segít az ingatlanos, akkor hagyd ki őt a játékból!

  • A Maglód-Mende-Monor térségben két ingatlanirodával is találkoztunk, akik nem voltak hajlandóak foglalkozni velünk. Az egyik alapból kiesett, miután a megbeszélt találkozóra nem jött el, ami után lehetetlen is volt elérni.

A másik … rajta máig morfondírozom, mi a működésének a lényege. Több ingatlant is találtunk a repertoárjában, ami tetszett, de egyiket sem tudtuk megnézni. Sokszor hívtuk, s csak nagyon ritkán vette fel a telefont, vagy hívott vissza. Akkor is csak ígérgetett, de soha nem kaptunk semelyik házról bővebb információt, nem hogy megnézhettük volna. Nagyon szívesen tájékoztattam volna a hirdetőket, hogy ne vesztegessék az idejüket a közvetítővel, mert soha nem fog így vevőt vinni hozzájuk. Legtöbbször nem is találtam meg máshol ezeket a hirdetéseket. Persze az is lehet, hogy kamu volt mind. Vagy csak a hirdetési pénzt akarta elkérni tőlük, vagy ki tudja.

  • Ide lehet sorolni a korábban említett váci ingatlant is, amit nem a jelenlegi állapotában hirdettek meg, hanem a potenciális lehetőségeivel, azaz ha beépítjük a tetőteret, akkor még további négyzetmétereket, helyiségeket lehet nyerni. Abba a tetőtérbe, ahova jelenleg még lépcső sem vezet. És ezért utazz kilométereket, hogy ott tudd meg, nem 100 m2 és 3 szoba, hanem 50 m2 és 1 szoba.

Természetesen kifogásoltam ezt az ingatlanirodánál, mert azért újra megnéztem, én vagyok-e a hülye, hogy nem emlékszem az ingatlan paramétereire, de nem. Persze pont leszartak. 

 

vege.jpgNo, de a végén sikerült megtalálni az igazit, melyben máig boldogan élünk. Túl vagyunk a felújítás projekten, melynek legnagyobb tanúsága, hogy a normális kivitelezőt  sem könnyű találni, akire lehet számítani. Mondjuk aki kijön ajánlatot adni. Nem hogy jön elvégezni a megbeszélt munkát!? Talán több vasat tartanak a tűzbe, s mindig a legnagyobbal foglalkoznak nem törődve a többi behülyítettel. Tényleg nagyon sok ilyennel találkoztunk, de ez már egy másik sztori.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://plejadapu.blog.hu/api/trackback/id/tr407673714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása